Евангелия, които ги няма в Библията

В Библията има четири евангелия. Тези канонични текстове разказват за живота на Иисус Христос. Малцина, обаче знаят, че има и други евангелия, които не влизат в свещената християнска книга.

Евангелие от ебонитите

Ранното християнство изобилствало от секти. Някои от тях просъществували столетия. Ебонитите били секта, съществувала до 4 век н.е. Те се придържали към много еврейски обичаи и традиции, и не се съгласявали с фундаментални аспекти на християнската философия. Ебонитите отхвърляли Светата Троица и според тях Иисус не бил бог, а месия.

Евангелие от назаряните

Назаряните са също ранна християнска секта, кръстена така по името на гр. Назарет – родното място на Иисус.

Учените смятат, че това евангелие е било написано през 2 век н.е. Назаряните също спазвали еврейските обичаи и дори подчертавали еврейския произход на Иисус.
Евангелието на назаряните било написано на арамейски език, на който говорел и самият Иисус. До наши дни достигат малки части от това евангелие, и то в превод на други езици.

Евангелия, които са спорни като достоверност

Евангелие от Филип

Това евангелие е написано само от един последовател на Иисус и повече прилича на трактат, а не на житиеописание. В него са описани разни ритуали, но не като действия, а като алегория на смисъла им. Според учените, Евангелието от Филип е едно от най-неразбираемите евангелия сред извънбиблейските текстове.

Евангелие на истината

Евангелието на истината вероятно е написано във 2 век н.е. от древен християнски философ, на име Валентин. То е нещо като коректив на останалите евангелия. Също не съдържа житиеописание на Иисус, а по-скоро прилича на богословски текст. Противоречията в това евангелие са разкритикувани още навремето от древни християнски писатели, като несъответстващи на християнското учение.

Евангелие на Спасителя

Това е едно от сравнително наскоро откритите евангелия. През 1997 г. американски учени изследвали архива на Берлинския музей и го намират сред други ръкописи. Голяма част от текста била повредена, но в общи линии станало ясно, че вътре се разказва за живота на Иисус, само че по различен начин, в сравнение с известния ни от Библията. Има несъответствия и в много обстоятелства, като например къде и на кого Иисус казва еди-какво си, защо го казва.

Защо е отхвърлено това евангелие?

Евангелие на детството от Тома

Често бъркат това евангелие с Евангелието на Тома, но истината е, че Евангелието за детството е от неизвестен автор. То се фокусира върху детството на Иисус. Голяма част от книгата била запазена и текстовете й се изучават от експерти по богословие, които трябва да отговорят, защо евангелието е било отхвърлено от библейските текстописци.

Евангелие от Петър

В това евангелие пише, че негов автор е близкият ученик на Иисус – апостол Петър. Според учените, това не е вярно. Първо, аргументират се те, то е било написано век след Петър, и освен това използва четирите канонични евангелия, като ги ползва за източници. Любопитното е, че евангелието е било открито при археологически разкопки в египетска гробница през 19-и век.

Истинското евангелие от Тома

Евангелие от Тома

Това евангелие вероятно е писано през първи, или втори век и също е открито в Египет – през 1945 г. И до момента текстът е любопитен за много експерти и изследователи. Причината е, че това евангелие се различава съществено от останалите.

Вместо да разказва за Иисус, то прилича на проповед от Негово име – Иисус /уж/ говори в него. Нито едно от тези изказвания, обаче, не фигурира в Библията. /?/Някои от тях направо влизали в противоречие с официалните евангелски текстове. Иисус се описва в това евангелие като бог, а не като човек. Вероятно това е било и главната причина Евангелието от Тома да бъде отхвърлено при написването на Библията.

И едно от най-важните евангелия

Евангелие от Мария Магдалена

Едно от най-противоречивите евангелия, открито по много интересен начин: Немски учен го купил в Каир през 19 век от антиквар. Дотогава никой дори не бил чувал за съществуването му. Евангелието разказва за живота на Иисус и за близките Му последователи, но фокусира внимание и върху живота на Мария Магдалена.

При това, по доста интригуващ и направо скандален начин – вместо да я представя като обикновена разкайваща се жена, Мария е представена като философ и лидер. /?/

Според учените това само подчертава хипотезата, че в ранното християнство жените наистина са имали приоритетна роля.

Евангелие от Иуда /Юда/

Най-противоречивото, според учените. Текстът вероятно е бил писан през 4 век н.е. , а после пропада, чак до началото на 20-и век. Това евангелие носи името на Иуда. В Новия завет той е представен като човек, който предава Иисус за 30 сребърника и се превръща в символ на измяната. А в това евангелие Иуда е положителен образ?.

За сметка на това Иисус е изобразен в отрицателна светлина, като се внушава идеята, че не Той, а Иуда бил герой, защото станал неволна жертва на коварен план на Иисус. /?/ Много от откъсите в това евангелие грубо оспорвали базисни аспекти на християнската вяра.

Оставете отговор

Please enter your comment!
Моля въведете името ви