Между 1 до над 10 милиона евро внасят чуждите филмови продукции, заснети на български терен. Сумата варира според мащаба и сложността на проекта, като в нея са включени наемите на студиа, декор, техника, хонорарите на специалистите и т.н. Така продуцентите на по-малките продукции внасят в страната ни между 1 и 3 милиона евро за средно около 2 месеца работа.

Над 200 малки проекти и реклами са реализирани в най-голямото ни студио „Ню Бояна“ за изминалата 2017 г. Сред тях попадат както реклами и късометражни филми, така и по-нискобюджетни ленти като британския сериал Plebs. Продукцията на ITV2 е изцяло заснета у нас от първия й сезон през 2013 г. Миналата година тя реализира последния си четвърти сезон, бюджетът на който възлиза на над 2 милиона евро.

Сред големите продукти, снимани у нас през изминалата година, са „Код: 211“ (реж. Йорк Шакълтън), „Хелбой“ (реж. Нийл Маршал), „Ангелът“ (реж. Ариел Вромън) и др., всички 27 от които са внесли по над 9-10 милиона евро в страната. Макар ленти от калибъра на „Код: Лондон“ и „Хелбой“ да разполагат с бюджет, надхвърлящ почти шесторно тази сума, практиката показва, че у нас продуцентите изразходват сравнително малка част от него. Причината – в повечето случаи по продукциите се работи и извън България. Така например постпродукцията на филма на Маршал, който доведе за снимки у нас звезди като Мила Йовович, Иън Макшейн и Дейвид Харбър, се осъществява както от специалистите в „Ню Бояна“ у нас, така и в студиото им в Лондон и в други чуждестранни локации. Специално за логистиката на лентата от киноцентъра в София изградиха motion capture студио, позволяващо изграждането на 2D и 3D компютърни анимации според предварително заснето движение. „Хелбой“ е и сред проектите, които са инвестирали най-много за постпродукция у нас, като сумата достига до 2-3 милиона евро.

Оставете отговор

Please enter your comment!
Моля въведете името ви